Поради для батьків та педагогів
Першоджерело: https://mon.gov.ua/ua/prosto-pro-inklyuzivnu-osvitu/infografiki
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ «ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ» ДЛЯ БАТЬКІВ
Інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ) - це установа, яка створена з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі, у закладах професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткові послуги та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.
За допомогою порталу інклюзивної освіти батьки можуть:
- Зареєструватись та входити у систему за допомогою BankID або ЕЦП;
- Подати заявку до інклюзивно-ресурсного центру, не виходячи з дому;
- Отримати запрошення на проходження комплексного оцінювання (адреса, дата, час);
- Зберігати заявку та висновок в електронному вигляді;
- Контролювати проведення занять з дитиною;
- Для того, щоб подати заявку до ІРЦ батькам необхідно перейти на сайт https://ircenter.gov.ua/, знайти необхідний заклад та натиснути кнопку «Зареєструватися». Якщо ви вже зареєстровані то перейдіть до пункту 3.
- Заповнюєте необхідні поля: e-mail, прізвище, ім'я, по-батькові (за наявності), тип (батько, мати, представник), паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий), населений пункт, вулиця, будинок, квартира. Обов'язкові поля виділені жирним шрифтом. На вказану Вами електрону пошту прийде логін та пароль для входу на сайт.
- На сторінці потрібного ІРЦ вказуєте Ваш логін, пароль та натискаєте «Увійти».
- Для створення заявки на прийом до ІРЦ натискаємо «Додати», обираємо ІРЦ, вказавши регіон та потрібний ІРЦ, натискаємо «Далі». На наступному кроці «Подання заявки» заповнюємо поля: населений пункт, заклад освіти, в якому навчається дитина та мета проведення комплексної оцінки. Далі необхідно заповнити данні про дитину, заповнивши поля: прізвище, ім'я, по-батькові, дата народження, свідоцтво про народження (серія, номер, дата видачі), за наявності - паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий). Натискаємо «Зберегти».
- Перелік заявок Ви можете переглянути на сторінці «Заявки».
- На сторінці «Календар» з'явиться інформація, щодо дати та часу зустрічі в ІРЦ.
Організація проведення комплексної оцінки:
- Участь батьків (одного з батьків) або законних представників дитини в проведенні комплексної оцінки є обов'язковою.
- Під час первинного прийому батьків встановлюється час та дата проведення комплексної оцінки.
- Комплексна оцінка проводиться протягом 10 робочих днів з підготовкою відповідного висновку не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання письмової заяви батьків.
- Комплексна оцінка проводитися перед зарахуванням дитини з ООП до закладу дошкільної або загальної середньої освіти.
- Повторна комплексна оцінка фахівцями ІРЦ проводиться у разі переходу дитини з ООП до іншого закладу освіти, надання рекомендацій команді психолого-педагогічного супроводу у ЗЗСО та ЗДО, психолого-педагогічної комісії СЗЗСО щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми.
- Результати комплексної оцінки оформлюються в електронному вигляді, зберігаються в інклюзивно-ресурсному центрі та надаються батькам за письмовим зверненням.
- Інформація про результати комплексної оцінки є конфіденційною.
Першоджерело: https://mon.gov.ua/ua/prosto-pro-inklyuzivnu-osvitu/infografiki
Якщо хочеш передбачити майбутнє - створи його сам. Вибір за вами
Минув час гнітючого розпачу, надії, що лікарі помилилися, сподівань,
що все минеться і дитинка буде такою, як усі, без особливостей, без
особливих потреб. Настав час вибору, роздумів про те, як далі вчити,
виховувати та лікувати її, який життєвий шлях визначити, яку долю обрати.
Як зробити так, аби дитина почувалася комфортно у цьому світі, щоб не
викликала зайвого подиву, зневаги, щоб не зневажали її однолітки, а їхні
батьки не цуралися. Це означає - адаптуватися у суспільстві, інтегруватися у
колектив здорових, повносправних.
Чи може все-таки обрати ізоляцію, оточення людей, які добре розуміють
ці ж проблеми, оскільки теж мають порушення? Певно, глухий краще
зрозуміє глухого, сліпий - сліпого, інвалід на візочку - такого ж, як він сам.
Це і є сегрегація, перебування у середовищі подібних до себе. А з іншого
боку, чи так вже й добре, коли вони спілкуються лише один з одним, боячись
чи соромлячись мати справу зі звичайними, повносправними?
Отже, інклюзія, тобто входження у суспільство здорових, чи сегрегація,
перебування у колективі подібних до себе?
Напевно, в наш стрімкий, відзначений кардинальними змінами час,
батьки дітей із психофізичними особливостями опиняються перед вибором з
першого ж дня народження малюка. Що ж робити? Тримати вдома,
опікуватися лише його здоров'ям, віддати до спеціального дошкільного
закладу з тим, аби пізніше він потрапив до спеціального інтернату чи одразу
- в оточення здорових діток? Думки не відступають, а рішення приймати
треба. Спеціалісти наполягають, друзі застерігають, а, власне, порадитися ні з
ким. Водночас, не маючи ні детальних відомостей, ні точних адрес, ні
переконливих прикладів, а лише чутки від друзів, знайомих, сусідів та колег,
такий вибір зробити нелегко.
Спробуємо в загальних рисах охарактеризувати цю проблему, окреслити
сучасні тенденції здобуття освіти неповносправними дітьми. Тенденції, які
викликають стільки суперечок, нарікань, сумнівів у батьків, педагогів,
широкої громадськості.
Інклюзія - вимога часу.
Демократичні зміни у суспільному житті країни зумовили нове бачення,
розуміння та переоцінку багатьох сталих положень. Водночас, цілковите
заперечення старих і беззастережне сприйняття нових тенденцій, без
належного аналізу і врахування певних умов та обставин, - чи не
найяскравіша ознака нашого сьогодення. Вочевидь, не оминули ці тенденції й
освіту, зокрема спеціальну. Як позитив, варто відзначити, що в останні 7-8
років, у надзвичайно короткий історичний термін, було усунено
соціально-політичні та ідеологічні бар'єри, що стримували розвиток системи
Путівник для батьків дітей з особливими освітніми потребами: Навчально-методичний посібник у 9 книгах / За заг. ред. Колупаєвої А.А. - К., 2010. - 363 с. © Канадсько-український проект «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні», 2010 / www.education-inclusive.com, www.ussf.kiev.ua
спеціальної освіти: почали підтримуватися приватні благочинні ініціативи і
патронат церкви над дітьми з обмеженими психофізичними можливостями,
розширилися права батьків; надано право вибору освітнього закладу та форм
організації навчання.
Як наслідок - на сучасному етапі однією з альтернативних форм
здобуття освіти дітьми з особливостями психофізичного розвитку стало
інклюзивне навчання. Інклюзивне навчання, передусім, передбачає
перебування дитини з особливими потребами в масовому загальноосвітньому
дошкільному чи шкільному закладі, оволодіння нею знаннями, вміннями та
навичками в ті ж самі терміни, що і здоровою дитиною. Сама ідея інклюзії
базується на тому, що життя і побут людей з обмеженими можливостями
мають бути найбільш наближені до умов і стилю життя суспільства, в якому
вони перебувають. Стосовно дітей з обмеженими психофізичними
можливостями це означає, що дитина з особливими потребами має право
задовольняти свої потреби так як і всі інші члени суспільства; в сім'ї
створюються найкращі умови, а обов'язок місцевої влади - надавати
можливості для виховання таких дітей вдома; навчатися можуть практично
всі діти, незалежно від наявних порушень.
Ці принципи закріплені низкою міжнародних правових актів:
Декларацією прав дитини, Декларацією про права осіб з відхиленнями в
інтелектуальному розвитку, Саламанекською декларацією, Декларацією про
права інвалідів тощо. В Україні закони "Про освіту", "Про загальну середню
освіту" утверджують, що всі діти, в тому числі діти з обмеженими
психофізичними можливостями, діти-інваліди, мають право на навчання, на
здобуття освіти. Варто зазначити, що наголошуючи на освіті
неповносправних у нашій країні, передусім мають на увазі спеціальну освіту,
яку одержують у спеціальних навчальних закладах. Водночас, стосовно дітей
з особливостями психофізичного розвитку, які перебувають у масових
закладах, у Міністерстві освіти, Міністерстві охорони здоров'я та в
Міністерстві праці розробляються нормативні документи, які забезпечують
інвалідам соціальні гарантії, права; соціальні програми з охорони дитинства і
подальшого розвитку системи освіти дітей з обмеженими можливостями.
Однак, вкрай необхідні документи, які б законодавчо визнали інклюзивну
освіту на державному рівні, поки що не затверджені.
Батькам про особливих дітей
Коли батьки дізнаються про інвалідність дитини або інше хронічне захворювання, вони вступають у життя, повну сильних емоційних переживань, важких виборів, взаємодії з різними фахівцями та постійної потреби в інформації і послугах. Спочатку батьки можуть розгубитися, відчути себе самотніми, не знаючи, з чого почати, де шукати інформацію, просити допомоги і розуміння.
Інформацію взято https://pushkarnatalia.jimdofree.com